«Μετωπική» με τα χρέη στις αστικές συγκοινωνίες

Οι εργαζόμενοι ανησυχούν ακόμα και για το μέλλον των εταιρειών αστικών συγκοινωνιών, καθώς οι ελλείψεις σε ανταλλακτικά και οδηγούς έχουν δημιουργήσει ζοφερή εικόνα. Oπως αναφέρεται και στην έκθεση το

Στο «κόκκινο» βρίσκονται τα οικονομικά των συγκοινωνιακών εταιρειών, με τον προϋπολογισμό του Ομίλου να ανεβάζει τις αναμενόμενες ζημίες στο τέλος της χρονιάς στα 77 εκατομμύρια ευρώ, όταν το έλλειμμα το 2015 ανήλθε στα 37 εκατομμύρια ευρώ.
Οι εργαζόμενοι ανησυχούν ακόμα και για το μέλλον των εταιρειών, καθώς ειδικά σε ό,τι αφορά στην ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) που διαχειρίζεται τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ οι ελλείψεις σε ανταλλακτικά, λεωφορεία αλλά και οδηγούς έχουν δημιουργήσει ζοφερή εικόνα. Την ίδια στιγμή, πληροφορίες θέλουν και τα έσοδα των συγκοινωνιακών εταιρειών να έχουν κάνει «βουτιά» στο οκτάμηνο του 2016, σημειώνοντας πτώση κατά περίπου 20 εκατομμύρια ευρώ.
Η διοίκηση του ΟΑΣΑ επισημαίνει πάντως από την πλευρά της ότι τα οικονομικά κινήθηκαν καλύτερα από τις προβλέψεις, εκτιμώντας ότι η «μαύρη τρύπα» στο τέλος του 2016 δεν θα ξεπεράσει τελικώς τα 55 εκατομμύρια ευρώ παρά τη μείωση της κρατικής επιχορήγησης στα 86 από 108 εκατομμύρια την προηγούμενη χρονιά, δεδομένου ότι οι ομιλικές ζημίες στο 8μηνο ήταν 34 εκατομμύρια ευρώ.
Σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ, οι εισπράξεις του Ομίλου εμφάνισαν ανάκαμψη το δίμηνο Αυγούστου - Σεπτεμβρίου και ήταν αυξημένες σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2015, τάση η οποία μένει να φανεί εάν θα αποτυπωθεί και στα ετήσια αποτελέσματα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Οργανισμού, η συνολική αύξηση του διμήνου ανέρχεται σε πραγματικούς αριθμούς σε 1,1 εκατομμύριο ευρώ. Τον Αύγουστο σημειώθηκε αύξηση των εισπράξεων κατά 5%, η οποία αποδίδεται κυρίως στην αύξηση των πωλήσεων καρτών απεριορίστων διαδρομών κατά 10%. Τον Σεπτέμβριο η αύξηση των εισπράξεων ήταν της τάξης του 3% και αποδίδεται στην αύξηση πωλήσεων εισιτηρίων κατά 5%. Η εισιτηριοδιαφυγή αλλά και τα χρέη των υπουργείων στον ΟΑΣΑ από την εφαρμογή κοινωνικής πολιτικής αποτελούν τις δύο μεγαλύτερες πληγές για τον Οργανισμό. Κι αν η διοίκηση προσβλέπει στην εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου από τον Ιανουάριο του 2017 σε λεωφορεία και τρόλεϊ και από το ερχόμενο καλοκαίρι στα μέσα σταθερής τροχιάς, σε ό,τι αφορά την πάταξη της λαθρεπιβίβασης, η κατάσταση με τα χρέη προς τον ΟΑΣΑ εμφανίζεται πιο σύνθετη.
Κι αυτό γιατί σήμερα εκτιμάται ότι περίπου οκτώ στους δέκα από τους συχνούς χρήστες των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς δικαιούνται δωρεάν ή μειωμένο κόμιστρο. Ωστόσο τα έξοδα μετακίνησης από τα αρμόδια υπουργεία δεν αποδίδονται συστηματικά, με αποτέλεσμα τα «φέσια» του Δημοσίου στον ΟΑΣΑ να φτάνουν πλέον σωρευτικά σχεδόν τα 300 εκατομμύρια ευρώ και να απειλούν να δυναμιτίσουν την ίδια τη λειτουργία του.
«Αγκάθι»
Μόνον οι οφειλές των υπουργείων Εργασίας, Παιδείας, Προστασίας του Πολίτη, Εθνικής Αμυνας και Ναυτιλίας για το 2016 αγγίζουν τα 110 εκατομμύρια ευρώ, σημαντικά αυξημένες συγκριτικά με άλλες χρονιές, εξαιτίας του μέτρου της ελεύθερης μετακίνησης των ανέργων για το οποίο δεν υπήρξε καμία αποζημίωση στον Οργανισμό.
Την ίδια στιγμή, «αγκάθι» στις σχέσεις μεταξύ Αττικό Μετρό (εταιρεία κατασκευής) και ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες με αρμοδιότητα στα μέσα σταθερής τροχιάς) παραμένουν τα τέλη χρήσης του δικτύου του μετρό. Το πρόβλημα ξεκίνησε ουσιαστικά το 2011, όταν η τότε εταιρεία λειτουργίας του μετρό ΑΜΕΛ και θυγατρική της Αττικό Μετρό αποσχίστηκε και δημιουργήθηκε η ΣΤΑΣΥ μαζί με το τραμ και τον πρώην ΗΣΑΠ.
Από τότε έως και σήμερα δεν εισπράττονται τέλη χρήσης του δικτύου από τη ΣΤΑΣΥ, καθώς την περίοδο του διαχωρισμού της από την Αττικό Μετρό δεν είχε καθοριστεί ο τρόπος υπολογισμού και είσπραξής τους.
Στην πενταετία που μεσολάβησε δεν κατέστη δυνατό να υπάρξει συμφωνία μεταξύ των εταιρειών, με αποτέλεσμα επί της ουσίας η εταιρεία να παραμένει χωρίς έσοδα, όπως σημειώνει η διοίκησή της. Το ζήτημα που έχει εξελιχθεί σε... γαϊτανάκι αναμένεται να λυθεί με τη μεταφορά των δύο εταιρειών στο υπερταμείο. Πηγές της ΣΤΑΣΥ σημειώνουν ότι για το θέμα δεν έχουν υπάρξει επίσημες διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο εταιρειών. Προσθέτουν μάλιστα πως εάν πρέπει να πληρώσουν τέλη χρήσης στην Αττικό Μετρό, θα πρέπει και εκείνη με τη σειρά της να πληρώσει στη ΣΤΑΣΥ τέλη συντήρησης του δικτύου για όλα τα χρόνια που προηγήθηκαν, τα οποία για το 2016 ανέρχονται σε τουλάχιστον 10 εκατομμύρια ευρώ. Ορατή λύση στο πρόβλημα, το οποίο θα πρέπει να αντιμετωπιστεί συνολικά, δεν υπάρχει. Αυτό που παραμένει ωστόσο είναι η εγγεγραμμένη οφειλή της ΣΤΑΣΥ στην Αττικό Μετρό, η οποία ανέρχεται σε 41,4 εκατομμύρια ευρώ.
Αυτά δεν είναι όμως τα μοναδικά χρέη που βρήκαν οι διοικήσεις των συγκοινωνιακών εταιρειών στην αρχή της χρονιάς. Οι ομιλικές συσσωρευμένες οφειλές προς τρίτους τον Δεκέμβριο του 2015 ανέρχονταν σε 190 εκατομμύρια ευρώ και όπως φαίνεται δύσκολα θα καλυφθούν εάν δεν υπάρξει αύξηση της κρατικής επιχορήγησης. Συνολικά η ΣΤΑΣΥ χρωστούσε ποσό 78,7 εκατομμυρίων ευρώ, στα οποία συγκαταλέγονταν οφειλές ύψους 18,3 εκατομμυρίων στη ΔΕΗ, 13,9 εκατ. στον ΟΣΕ και 4,9 εκατ. σε τρίτους.
Επίσης, σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ, η ΟΣΥ χρωστούσε τον Δεκέμβριο του 2015 συνολικό ποσό ύψους 112,3 εκατ. ευρώ, στα οποία υπολογίζονται μεταξύ άλλων 58,6 εκατ. σε προμηθευτές μεταξύ των οποίων και η ΔΕΠΑ, 9 εκατ. σε ασφαλιστικά ταμεία και 8,7 εκατ. σε οφειλές προσωπικού (ρεπό κ.λπ.).
Ωστόσο αύξηση της κρατικής επιδότησης δεν προβλέπεται καθώς βαίνει σταδιακά μειούμενη και ενώ το 2013 ήταν 182 εκατομμύρια ευρώ, το 2014 έπεσε στα 100 εκατομμύρια, το 2015 ανήλθε σε 108, ενώ η πρόβλεψη για το 2016 είναι 86 εκατομμύρια ευρώ.
Παράλληλα στις φετινές αρνητικές επιδόσεις του Ομίλου, σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ, συνέβαλε και ο αυξημένος ΦΠΑ καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς αλλά και η επανένταξη στο δυναμικό της ΣΤΑΣΥ 204 απολυμένων, οι οποίοι επέστρεψαν στην εταιρεία κατόπιν δικαστικών αποφάσεων.
  • 110εκατ.υπολογίζονται οι οφειλές στον ΟΑΣΑ μόνο από τα υπουργεία Εργασίας, Παιδείας, Προστασίας του Πολίτη, Αμυνας και Ναυτιλίας 
  • Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η δημοσίευση των αναρτήσεων έγκειτο στα πλαίσια ενημερωτικού blog και όχι δημοσιογραφικού . Οι αναρτήσεις, κρίνονται οι κατάλληλες από τους διαχειριστές και συγγραφείς και για αυτό γίνετε αναδημοσιευση μέσα από τον δικό μας ιστοχωρο ,διατηρώντας και τηρώντας την νομιμότητα αναδημοσιευσης.Τα άρθρα δεν αποτελούν απαραίτητα θέση της ομάδας του ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΝΕΑ * MACEDONIA NEWS Αναρτούμε κάθε άρθρο που αποτελεί κατά την γνώμη μας ερέθισμα προς προβληματισμό και σκέψη. Tο ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΝΕΑ * MACEDONIA NEWS δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σας ευχαριστούμε για την επίσκεψη σας στο ιστολόγιο μας!

Δημοφιλείς αναρτήσεις