Δευτέρα 2 Απριλίου 2018

Το μετρό της Θεσσαλονίκης μια πραγματική μηχανή του χρόνου

Το μετρό της Θεσσαλονίκης μια πραγματική μηχανή του χρόνου

Μια διαδρομή όχι μόνο στο χώρο αλλά και στο χρόνο. Σε λιγότερα από 10 χιλιόμετρα – 25 αιώνες ζωής... Με το μετρό της Θεσσαλονίκης – που ξεκίνησε πριν από σχεδόν 30 χρόνια με μια... «τρύπα» στο σώμα της πόλης και ολοκληρώνεται με μια ...τομή στα «σπλάχνα», που γεννά ένα ιστορικό αφήγημα – αποκάλυψη της αδιάλειπτης ζωής της Θεσσαλονίκης ...




Για φαντάσου... Μαρμάρινες λάρνακες και σαρκοφάγοι, χρυσά στεφάνια και κοσμήματα, πήλινα ειδώλια και αμφορείς , ψηφιδωτά δάπεδα, χρυσά και αργυρά κοσμήματα και νομίσματα ρωμαϊκά, βυζαντινά οθωμανικά, μαρμαρόστρωτοι δρόμοι πλαισιωμένοι από στοές στηριγμένες με περίτεχνους κίονες, ψηφιδωτά με ερωτιδείς και καλλίπυγες Αφροδίτες, πιθεώνες, Decumanus Maximus (ρωμαϊκές λεωφόροι με κατεύθυνση από τα ανατολικά προς τα δυτικά) , διασταυρώσεις με cardo (κάθετους δρόμους ) και forum, μαρμάρινες πλάκες τεραστίων διαστάσεων, με ίχνη ακόμα και από τις αμαξοτροχιές στο ογκώδες σώμα τους διηγούνται το ...παραμύθι της πόλης. Και την χωροταξική εξέλιξη, την πολεοδομική οργάνωση του αστικού χώρου, την οικονομική ανάπτυξη , το εμπόριο, την αγορά , τα ταφικά έθιμα...

Ζωντανοί αφηγητές της διαχρονίας της πόλης είναι ήδη 300.000 ευρήματα (50.000 εξ αυτών νομίσματα) κινητά και μνημειακά σύνολα (ταφικά και αρχιτεκτονικά) που έφεραν μέχρι τώρα στο φως οι ανασκαφές στα εργοτάξια των 13 στάσεων κατά μήκος των 9,6 χιλιομέτρων του μετρό .

Η...διήγηση μας πηγαίνει στα ελληνιστικά χρόνια, όταν η Θεσσαλονίκη είναι μια ακμάζουσα πόλη με ισχυρή οικονομία, αναπτυγμένες κοινωνικοπολιτικές δομές και οργανωμένο ιπποδάμειο πολεοδομικό σύστημα στην περιοχή της σημερινής Πυλαίας σε έκταση 31 στρεμμάτων που αποκαλύφθηκε πρόσφατα στο αμαξοστάσιο της βασικής γραμμής του Μετρό.

Μας φέρνει στα 315 π.Χ, όταν ιδρύθηκε η πόλη από τον Κάσσανδρο, με χιλιάδες ταφικά μνημεία στην Ανατολική Νεκρόπολη- στο Σταθμό Σιντριβάνι- κτερισμένα με αγγεία πήλινα και γυάλινα, ειδώλια, χρυσά και αργυρά κοσμήματα και νομίσματα.

Μας ταξιδεύει ως τα ρωμαϊκά χρόνια, με πλατείες, στοές και κρήνες, νυμφαία , λασπόκτιστα κτίρια σε δημόσιους χώρους, πλινθόκτιστα καταστήματα της αγοράς, εργαστήρια και πάγκοι πώλησης προϊόντων , εργαλεία, μήτρες κατασκευής κοσμημάτων, κεραμικών, υαλικών, αντικείμενα ίδια σχεδόν με τα σημερινά που συνεχίζονται και στην οθωμανική περίοδο...

Κι ύστερα έρχεται η πυρκαγιά του 1917 όταν η οδός Σαμπρί πασά – η .. cardo – Decymanus (Μέση οδός των βυζαντινών) γίνεται Βενιζέλου.

Μέρος των ευρημάτων – μια περίληψη του αφηγήματος της πόλης - θα εκτεθούν σύντομα σε δυο υπό κατασκευή σταθμούς , ενώ αναζητείται το κτίριο που θα στεγάσει το Μουσείο του μετρό.

Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ

Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η δημοσίευση των αναρτήσεων έγκειτο στα πλαίσια ενημερωτικού blog και όχι δημοσιογραφικού . Οι αναρτήσεις, κρίνονται οι κατάλληλες από τους διαχειριστές και συγγραφείς και για αυτό γίνετε αναδημοσιευση μέσα από τον δικό μας ιστοχωρο ,διατηρώντας και τηρώντας την νομιμότητα αναδημοσιευσης.Τα άρθρα δεν αποτελούν απαραίτητα θέση της ομάδας του ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΝΕΑ * MACEDONIA NEWS Αναρτούμε κάθε άρθρο που αποτελεί κατά την γνώμη μας ερέθισμα προς προβληματισμό και σκέψη. Tο ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΝΕΑ * MACEDONIA NEWS δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σας ευχαριστούμε για την επίσκεψη σας στο ιστολόγιο μας!