Μετατέθηκε για το άλλο Σάββατο (14 Ιανουαρίου) η ειδική συνεδρίαση της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας, στην οποία ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης πρόκειται να παρουσιάσει την πρότασή του για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Η συνεδρίαση επρόκειτο να γίνει την περασμένη Τρίτη, όμως μετατέθηκε λόγω ασθένειας του υπουργού. Η αναβολή έδωσε τροφή για σχόλια σχετικά με την ετοιμότητα του κ. Σπίρτζη να παρουσιάσει πλήρη και τεκμηριωμένη πρόταση. Ωστόσο, κύκλοι του υπουργείου διαψεύδουν κατηγορηματικά ότι η ασθένεια ήταν «διπλωματική» και δηλώνουν ότι το υπουργείο έχει έτοιμες τις προτάσεις του και θα τις παρουσιάσει ενώπιον των δημάρχων του νομού Θεσσαλονίκης.
Επιφυλακτικοί οι δήμαρχοι
Οι τελευταίοι εμφανίζονται πάντως επιφυλακτικοί ως προς τον ρόλο, τον οποίο τους επιφυλάσσει το σχέδιο του κ. Σπίρτζη για τις αστικές συγκοινωνίες. Υπενθυμίζεται ότι στη συνάντηση που είχε στις 9 Δεκεμβρίου με έξι δημάρχους του νομού Θεσσαλονίκης όπου παρουσίασε το περίγραμμα του σχεδίου του, ο υπουργός είχε ζητήσει να συμμετάσχουν και οι δήμοι στο νέο φορέα, ο οποίος θα αντικαταστήσει τον ΟΑΣΘ. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με όσα είχε παρουσιάσει ο κ. Σπίρτζης πάροχος της αστικής συγκοινωνίας, στη θέση δηλαδή του σημερινού ΟΑΣΘ, θα είναι ένας νέος φορέας ο οποίος θα τελεί υπό δημόσιο έλεγχο, με τη συμμετοχή του κράτους και των δήμων. Στον φορέα αυτόν ενδέχεται να συμμετάσχει και ιδιώτης (μια μορφή ΣΔΙΤ δηλαδή) ή μπορεί να είναι καθαρά δημόσιος, χωρίς δηλαδή τη συμμετοχή ιδιώτη.
Οι τελευταίοι εμφανίζονται πάντως επιφυλακτικοί ως προς τον ρόλο, τον οποίο τους επιφυλάσσει το σχέδιο του κ. Σπίρτζη για τις αστικές συγκοινωνίες. Υπενθυμίζεται ότι στη συνάντηση που είχε στις 9 Δεκεμβρίου με έξι δημάρχους του νομού Θεσσαλονίκης όπου παρουσίασε το περίγραμμα του σχεδίου του, ο υπουργός είχε ζητήσει να συμμετάσχουν και οι δήμοι στο νέο φορέα, ο οποίος θα αντικαταστήσει τον ΟΑΣΘ. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με όσα είχε παρουσιάσει ο κ. Σπίρτζης πάροχος της αστικής συγκοινωνίας, στη θέση δηλαδή του σημερινού ΟΑΣΘ, θα είναι ένας νέος φορέας ο οποίος θα τελεί υπό δημόσιο έλεγχο, με τη συμμετοχή του κράτους και των δήμων. Στον φορέα αυτόν ενδέχεται να συμμετάσχει και ιδιώτης (μια μορφή ΣΔΙΤ δηλαδή) ή μπορεί να είναι καθαρά δημόσιος, χωρίς δηλαδή τη συμμετοχή ιδιώτη.
Έπειτα από εκείνη τη σύσκεψη, το υπουργείο επιχείρησε να καλλιεργήσει την εικόνα ότι η πρόταση του κ. Σπίρτζη έτυχε της θερμής αποδοχής των δημάρχων. Ωστόσο, οι περισσότεροι με τους οποίους συνομίλησε η «ΜτΚ» εμφανίζονται αρκετά επιφυλακτικοί.
Οι λόγοι, όπως εξήγησαν, είναι κυρίως τρεις:
Οι λόγοι, όπως εξήγησαν, είναι κυρίως τρεις:
1. Οι δήμοι βιώνουν δημοσιονομική ασφυξία, αδυνατώντας να ανταποκριθούν στις στοιχειώδεις υποχρεώσεις τους, συνεπώς, είναι αδύνατον να εξοικονομήσουν πόρους, προκειμένου να μπουν μέτοχοι στο νέο συγκοινωνιακό φορέα. Οι μόνοι οι οποίοι φαίνεται να το συζητούν είναι οι δήμαρχοι Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης και Νεάπολης Συκεών Σίμος Δανιηλίδης. Κάποιοι άλλοι δήμαρχοι, όπως ο Θόδωρος Παπαδόπουλος της Θέρμης, συζητούν το ενδεχόμενο συμμετοχής των δήμων τους υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα απαιτηθεί να εισφέρουν σε χρήμα, αλλά σε δημοτική έκταση για την κατασκευή των εγκαταστάσεων του νέου φορέα (αμαξοστάσια, συνεργεία κ.ο.κ.).
2. Συμμετοχή των δήμων σε έναν φορέα τύπου ΣΔΙΤ προϋποθέτει σειρά από ιδιαίτερα χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες και εγκρίσεις. Ενδεχομένως δε, να απαιτείται ακόμη και νομοθετική πρωτοβουλία, προκειμένου να αρθούν κάποια εμπόδια που υπάρχουν στο σημερινό νομοθετικό πλαίσιο.
3. Πριν απ’ όλα όμως, οι δήμαρχοι περιμένουν από τον υπουργό Μεταφορών να προσέλθει με μια πλήρη και τεκμηριωμένη πρόταση, η οποία θα συνοδεύεται από μελέτη βιωσιμότητας του νέου φορέα.
«Περιμένουμε από τον υπουργό να μας πει συγκεκριμένα και όχι αόριστα πράγματα. Να μας παρουσιάσει μια συγκεκριμένη και τεκμηριωμένη πρόταση, η οποία να στηρίζεται σε συγκεκριμένα οικονομικά και τεχνικά δεδομένα», δήλωσε στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος της ΠΕΔΚΜ, Λάζαρος Κυρίζογλου. Ο δήμαρχος Αμπελοκήπων – Μενεμένης σημειώνει πως «εφόσον θα γίνει αυτό, στη συνέχεια εμείς ως ΠΕΔΚΜ θα αποφασίσουμε για τη στάση που θα κρατήσουμε, λαμβάνοντας φυσικά υπόψη και την υπάρχουσα σύμβαση του ελληνικού δημοσίου με τον ΟΑΣΘ, καθώς και την ευρωπαϊκή και εσωτερική νομοθεσία».
«Περιμένουμε από τον υπουργό να μας πει συγκεκριμένα και όχι αόριστα πράγματα. Να μας παρουσιάσει μια συγκεκριμένη και τεκμηριωμένη πρόταση, η οποία να στηρίζεται σε συγκεκριμένα οικονομικά και τεχνικά δεδομένα», δήλωσε στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος της ΠΕΔΚΜ, Λάζαρος Κυρίζογλου. Ο δήμαρχος Αμπελοκήπων – Μενεμένης σημειώνει πως «εφόσον θα γίνει αυτό, στη συνέχεια εμείς ως ΠΕΔΚΜ θα αποφασίσουμε για τη στάση που θα κρατήσουμε, λαμβάνοντας φυσικά υπόψη και την υπάρχουσα σύμβαση του ελληνικού δημοσίου με τον ΟΑΣΘ, καθώς και την ευρωπαϊκή και εσωτερική νομοθεσία».
Δυσαρέσκεια από τον ΟΑΣΘ
Στη σύσκεψη του υπουργού Μεταφορών με τους δημάρχους δεν έχουν προσκληθεί να συμμετάσχουν, ούτε το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, ούτε ο ΟΑΣΘ παρότι το θέμα τους αφορά άμεσα. Από το ΣΑΣΘ δεν υπάρχει καμία επίσημη αντίδραση, αν και ανεπισήμως εκφράζεται απορία για τη μη πρόσκλησή του. Αντιθέτως, η ηγεσία του ΟΑΣΘ εκφράζει την έντονη δυσαρέσκειά της για τον αποκλεισμό του Οργανισμού. «Ο υπουργός από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε δεν χάνει ευκαιρία να συκοφαντεί τον ΟΑΣΘ, καταλογίζοντάς του πράγματα ανύπαρκτα. Τον αποκλείει από κάθε συζήτηση που αφορά τον Οργανισμό», τονίζει στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ. Συνεχίζοντας ο Χρήστος Στεφανίδης επισημαίνει ότι «το περασμένο καλοκαίρι ο υπουργός είχε συγκροτήσει μια επιτροπή, η οποία μεταξύ των άλλων θα συζητούσε και το πως θα συνεχίσει ο ΟΑΣΘ με τα νέα δεδομένα. Η επιτροπή αυτή συνεδρίασε μόνο μία φορά. Εμείς έχουμε ζητήσει επανειλημμένως από τον κ. Σπίρτζη να συναντηθούμε. Έχουμε καταθέσει και προτάσεις για το τι πρέπει να αλλάξει στις αστικές συγκοινωνίες και περιμένουμε να μας προσκαλέσει. Αντ’ αυτού βλέπουμε για άλλη μια φορά να μας αποκλείουν από τις συζητήσεις. Δεν μπορείς να συμπεριφέρεσαι κατ’ αυτόν τον τρόπο σε έναν Οργανισμό, ο οποίος έχει προσφέρει υπηρεσίες επί 60 χρόνια στην πόλη», καταλήγει ο κ. Στεφανίδης.
Στη σύσκεψη του υπουργού Μεταφορών με τους δημάρχους δεν έχουν προσκληθεί να συμμετάσχουν, ούτε το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, ούτε ο ΟΑΣΘ παρότι το θέμα τους αφορά άμεσα. Από το ΣΑΣΘ δεν υπάρχει καμία επίσημη αντίδραση, αν και ανεπισήμως εκφράζεται απορία για τη μη πρόσκλησή του. Αντιθέτως, η ηγεσία του ΟΑΣΘ εκφράζει την έντονη δυσαρέσκειά της για τον αποκλεισμό του Οργανισμού. «Ο υπουργός από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε δεν χάνει ευκαιρία να συκοφαντεί τον ΟΑΣΘ, καταλογίζοντάς του πράγματα ανύπαρκτα. Τον αποκλείει από κάθε συζήτηση που αφορά τον Οργανισμό», τονίζει στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ. Συνεχίζοντας ο Χρήστος Στεφανίδης επισημαίνει ότι «το περασμένο καλοκαίρι ο υπουργός είχε συγκροτήσει μια επιτροπή, η οποία μεταξύ των άλλων θα συζητούσε και το πως θα συνεχίσει ο ΟΑΣΘ με τα νέα δεδομένα. Η επιτροπή αυτή συνεδρίασε μόνο μία φορά. Εμείς έχουμε ζητήσει επανειλημμένως από τον κ. Σπίρτζη να συναντηθούμε. Έχουμε καταθέσει και προτάσεις για το τι πρέπει να αλλάξει στις αστικές συγκοινωνίες και περιμένουμε να μας προσκαλέσει. Αντ’ αυτού βλέπουμε για άλλη μια φορά να μας αποκλείουν από τις συζητήσεις. Δεν μπορείς να συμπεριφέρεσαι κατ’ αυτόν τον τρόπο σε έναν Οργανισμό, ο οποίος έχει προσφέρει υπηρεσίες επί 60 χρόνια στην πόλη», καταλήγει ο κ. Στεφανίδης.
Τις εξελίξεις παρακολουθούν και οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ, οι οποίοι εκφράζουν φόβους ότι οποιαδήποτε αλλαγή θα έχει ως πρώτα θύματα τους ίδιους. Ο πρόεδρος του συνδικάτου των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, Δημήτρης Τσερμενίδης, εκφράζει έντονη δυσαρέσκεια για το γεγονός ότι δεν έχουν κληθεί στην σύσκεψη με τον υπουργό. «Είναι αδιανόητο να μην καλούμαστε. Δεν μπορώ να καταλάβω πώς είναι δυνατόν να απουσιάζουν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι από τέτοιες συσκέψεις και την ίδια ώρα να συμμετέχουν τα κομματικά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ. Εμείς θα περιμένουμε να δούμε αν θα υπάρξει κάποια συγκεκριμένη πρόταση και μετά θα συζητήσουμε ως σωματείο για να δούμε τι θα κάνουμε», δήλωσε ο κ. Τσερμενίδης.
Δημοσιεύτηκε στη «Μακεδονία της Κυριακής» που κυκλοφόρησε εκτάκτως το Σάββατο 7 Ιανουαρίου 2017
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η δημοσίευση των αναρτήσεων έγκειτο στα πλαίσια ενημερωτικού blog και όχι δημοσιογραφικού . Οι αναρτήσεις, κρίνονται οι κατάλληλες από τους διαχειριστές και συγγραφείς και για αυτό γίνετε αναδημοσιευση μέσα από τον δικό μας ιστοχωρο ,διατηρώντας και τηρώντας την νομιμότητα αναδημοσιευσης.Τα άρθρα δεν αποτελούν απαραίτητα θέση της ομάδας του ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΝΕΑ * MACEDONIA NEWS Αναρτούμε κάθε άρθρο που αποτελεί κατά την γνώμη μας ερέθισμα προς προβληματισμό και σκέψη. Tο ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΝΕΑ * MACEDONIA NEWS δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σας ευχαριστούμε για την επίσκεψη σας στο ιστολόγιο μας!