Ο «νέος δρόμος του Μεταξιού», με τον οποίο οι Κινέζοι θα αναπτύξουν σε τεράστια μεγέθη το εμπόριό τους, περνά από την Ελλάδα, με τις ελληνικές υποδομές να αποτελούν το βασικό κορμό των κινεζικών επενδύσεων. Το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο και το αεροδρόμιο στο Καστέλλι είναι έτοιμα να δεχθούν κινεζικά κεφάλαια προκειμένου να «πάρουν σάρκα και οστά», ενώ και τα ναυπηγεία είναι ένας ακόμα τομέας που αναζητά «τονωτική ένεση» από τους Κινέζους εφοπλιστές. Οι συμφωνίες των δύο χωρών μπορούν να επεκταθούν στο σιδηροδρομικό δίκτυο, ενώ στόχος κινεζικών κεφαλαίων έχει γίνει εδώ και πάνω από τέσσερα χρόνια και ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών που αναμένεται να ιδιωτικοποιηθεί περαιτέρω.
Δεν είναι τυχαίο ότι ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας ανέφερε στην πρόσφατη επίσκεψή του στην Κίνα έξι πεδία «συνεργασίας» των δύο χωρών ανάμεσα στα οποία τον διαγωνισμό στο Θριάσιο Πεδίο, το αεροδρόμιο του Καστελλίου, τη ναυτιλία, τα ελληνικά ναυπηγεία, καθώς επίσης και τη δυνατότητα συμμετοχής κινεζικών εταιρειών σε διαδικασίες παραχώρησης λιμένων. Η πρόσκληση του ίδιου του Ελληνα πρωθυπουργού δίνει τη δυνατότητα στην κινεζική κυβέρνηση να προχωρήσει σε επενδύσεις στην Ελλάδα, χωρίς να σκέφτεται αν αυτό θα αποτελέσει σημείο τριβής με τους Ευρωπαίους.
Επενδυτική επέλαση
Η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη φαίνεται πλέον ανοιχτή σε συνεργασίες κυρίως σε υποδομές, διεκδικώντας την πρώτη θέση στις επενδύσεις στη χώρα μας. Μάλιστα έχει ήδη «ανοίξει» δίοδο μέσω των επενδύσεων της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά και της συμφωνίας της με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για μεταφορά προϊόντων της ΗP, της ZTE και της Huawei. Η επενδυτική επέλαση του «κινεζικού δράκου» στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια είναι θεαματική... Το 2015 μάλιστα έσπασαν τα κοντέρ, αφού το ποσό των απευθείας κινεζικών επενδύσεων στην Ε.Ε. έφτασε τα 20 δισ. ευρώ! Από την πίτα, το μερίδιο της Ελλάδας είναι αρκετά μικρό, περί τα 405 εκατομμύρια ευρώ, γεγονός που δείχνει πως τα επόμενα χρόνια θα πρέπει να αναμένουμε μεγάλη αύξηση των κινεζικών επενδύσεων στη χώρα μας.
Δεν είναι τυχαίο ότι το 2015 ανακοινώθηκε η δημιουργία του «Silk Road Fund» ύψους 40 δισεκατομμυρίων. Η λειτουργία αυτού του μηχανισμού χρηματοδότησης όλων των αναγκαίων επενδύσεων για την υλοποίηση της νέας γραμμής μεταξιού θα γίνεται από διαφορετικά κρατικά και ιδιωτικά funds, ενώ τον απόλυτο έλεγχο θα έχει η κινεζική κυβέρνηση. Πρόεδρος αυτού του fund θα είναι ο υποδιοικητής της Κεντρικής Τράπεζας της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας.
Θριάσιο Πεδίο
Ο επόμενος μεγάλος κινεζικός στόχος στην Ελλάδα (μετά τον ΟΛΠ) είναι το Θριάσιο. Στον διαγωνισμό συμμετέχει η Cosco, σε σχήμα στο οποίο αναμένεται να συμμετάσχουν επίσης η Grivalia και η Πανγαία. Η προθεσμία υποβολής προσφορών λήγει την 1η Αυγούστου μετά τη δεύτερη παράταση που πήρε ο διαγωνισμός.
Η τελευταία παράταση ήταν αποτέλεσμα της μη έγκαιρης τροποποίησης των όρων του διαγωνισμού, των μη ελκυστικών αποδόσεων του έργου, της, έως ένα βαθμό, προχειρότητας, αλλά και του φερόμενου ενδιαφέροντος της κινεζικής Cosco όχι μόνο για την προς δημοπράτηση έκταση των 588 στρεμμάτων αλλά και για το σταθμό διαλογής και μεταφόρτωσης φορτίων εμβαδού περίπου 1.450 τ.μ.
Ωστόσο τα τεύχη μεταβολών της προκήρυξης και του σχεδίου σύμβασης παραχώρησης (τεύχη δημοπράτησης) του διαγωνισμού «Ανάπτυξη Εμπορευματικού Κέντρου Θριασίου Πεδίου» που εγρκίθηκαν στις αρχές Ιουνίου προβλέπει αλλαγές στην προκήρυξη.
Συγκεκριμένα η ευρύτερη έκταση του συγκροτήματος εγκαταστάσεων του Θριασίου Πεδίου για την ανάπτυξη του Εμπορευματικού Κέντρου, περιλαμβάνει τον σταθμό διαλογής και μεταφόρτωσης φορτίων, εμβαδού περίπου 1450 στρεμμάτων ιδιοκτησίας ΟΣΕ Α.Ε. και τον χώρο ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε., έκτασης 588 στρεμμάτων με δυνατότητα δόμησης περίπου 235.000 τ.μ. στεγασμένων χώρων.
Διαθέτει οδικές συνδέσεις προς τον αυτοκινητόδρομο της Αττικής Οδού και τη Λεωφόρο ΝΑΤΟ, σιδηροδρομική σύνδεση με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο και τον εμπορικό λιμένα του Πειραιά (Νέο Ικόνιο). Στρατηγικός στόχος της ΓΑΙΑΟΣΕ αποτελεί η δημιουργία ενός «Εμπορευματικού Κέντρου Διεθνούς Εμβέλειας» που θα συμβάλει στην αύξηση των σιδηροδρομικώς μεταφερόμενων εμπορευματικών φορτίων και στην ανάδειξη της χώρας ως βασικής πύλης διακίνησης εμπορευμάτων στα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών.
Το έργο θα υλοποιηθεί μέσω σύμβασης παραχώρησης. Ο ανάδοχος που θα προκύψει από τον διαγωνισμό θα συστήσει ανώνυμη εταιρεία ειδικού σκοπού (Παραχωρησιούχος) που θα αναλάβει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση για εξήντα (60) έτη του Εμπορευματικού Κέντρου συνδυασμένων μεταφορών που θα κατασκευαστεί, με ταυτόχρονη καταβολή οικονομικού ανταλλάγματος προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. Επισημαίνεται ότι, το κριτήριο κατακύρωσης του διαγωνισμού είναι αποκλειστικά η συμφερότερη οικονομική προσφορά.
Να σημειωθεί ότι στον διαγωνισμό συμμετέχουν κοινοπρακτικά η «ομάδα» της Cosco με τις εταιρείες επένδυσης σε ακίνητα Grivalia και Πανγαία και το κονσόρτσιουμ της Goldair με την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ (συμφερόντων της Τράπεζας Πειραιώς με αντικείμενο την υλοποίηση επιχειρηματικών πάρκων) και άλλες εταιρείες. Σημειώνεται ότι οι διαδικασίες για το Εμπορευματικό Κέντρο του Θριάσιου Πεδίου ξεκίνησαν το 2003. Επί 12 χρόνια όμως ταλανίζεται από αδράνειες, εμπλοκές και καθυστερήσεις. Ταυτόχρονα, έχουν προηγηθεί δύο αποτυχημένοι διαγωνισμοί το 2006 και το 2009.
Καστέλλι
Επενδυτικός στόχος της Κίνας είναι και ο διαγωνισμός για την κατασκευή και εκμετάλλευση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι Ηρακλείου. Σε αυτόν αναμένεται να συμμετάσχει η China State Con-struction Engineering Corporation, κατά πληροφορίες, σε κοινοπραξία με την Archirodon και την εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου της Ζυρίχης, Flughafen Zόrich. Το έργο, προϋπολογισμού 850 εκατ. ευρώ, αναμένεται να διεκδικήσουν και άλλοι ξένοι όμιλοι, όπως οι Bouygues, Vinci και ACS, σε κοινοπραξίες με ελληνικές κατασκευαστικές.
Μετά τον Αντώνη Σαμαρά, ο Αλέξης Τσίπρας έγινε ο δεύτερος κατά σειρά πρωθυπουργός που απηύθυνε επί κινεζικού εδάφους επίσημη πρόσκληση-πρόκληση στους Κινέζους, να έρθουν να κατασκευάσουν το νέο διεθνές αεροδρόμιο Καστελλίου. Και αυτός ο διαγωνισμός πήρε νέα παράταση η οποία λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου. Υπενθυμίζεται πως το νέο αεροδρόμιο θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης με τον προϋπολογισμό στα 850 εκατ. ευρώ.
Εκτός από τους Κινέζους επενδυτέςλ για το ίδιο έργο ενδιαφέρονται σχεδόν όλες οι μεγάλες ευρωπαϊκές κατασκευαστικές εταιρείες. Ενδεικτικά αναφέρουμε Bouygues, Vinci, ACS, σε κοινοπραξία με ελληνικές κατασκευαστικές. Δηλαδή, γαλλικές και ισπανικές και ενδεχομένως και άλλες, από τρίτες χώρες, να εμφανιστούν στο παρά πέντε δηλώνοντας υποψηφιότητα. Υπό στενή κινεζική παρακολούθηση είναι πάντοτε και τα μεγάλα λιμάνια της Κρήτης, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη διαμετακόμιση των κινεζικών προϊόντων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η δημοσίευση των αναρτήσεων έγκειτο στα πλαίσια ενημερωτικού blog και όχι δημοσιογραφικού . Οι αναρτήσεις, κρίνονται οι κατάλληλες από τους διαχειριστές και συγγραφείς και για αυτό γίνετε αναδημοσιευση μέσα από τον δικό μας ιστοχωρο ,διατηρώντας και τηρώντας την νομιμότητα αναδημοσιευσης.Τα άρθρα δεν αποτελούν απαραίτητα θέση της ομάδας του ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΝΕΑ * MACEDONIA NEWS Αναρτούμε κάθε άρθρο που αποτελεί κατά την γνώμη μας ερέθισμα προς προβληματισμό και σκέψη. Tο ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΝΕΑ * MACEDONIA NEWS δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σας ευχαριστούμε για την επίσκεψη σας στο ιστολόγιο μας!