Φόβοι για τις ελληνικές εξαγωγές

Χθεσινή σκηνή στο City του Λονδίνου. Η ελληνική ναυτιλία προσδοκά περισσότερα κίνητρα από τη Βρετανία

Ντόμινο επιπτώσεων στο εμπόριο, στις κεφαλαιαγορές και τη ναυτιλία προκαλεί το Brexit.

Εκφράζονται φόβοι για πλήγμα στις εμπορικές συναλλαγές μεταξύ της Ελλάδας και της Μ. Βρετανίας, το ελληνικό χρηματιστήριο έκλεισε χθες με πτώση 13,42% και απώλειες 30% στις τραπεζικές μετοχές, ενώ αυξήθηκε η απόδοση των ομολόγων.

Πάντως η ελληνική ναυτιλία προσδοκά περισσότερα κίνητρα από το City του Λονδίνου. Ειδικότερα, το διμερές εμπόριο Ελλάδας ? Βρετανίας ύψους 2,5 δισ. ευρώ βρίσκεται στον «αέρα» εξαιτίας της νέας συναλλαγματικής ισορροπίας αλλά και των πιθανών δασμών που θα επιβληθούν στις συναλλαγές μεταξύ ΕΕ - Βρετανίας, όπως υποστηρίζουν με δηλώσεις τους στο «Εθνος» ο πρόεδρος του Ελληνοβρετανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου Χάρης Οικονομόπουλος και η πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων Χριστίνα Σακελλαρίδη.

Από την άλλη πλευρά όμως, ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης μιλώντας στο «Εθνος» βλέπει μεγαλύτερες παροχές κινήτρων από τους Βρετανούς στη ναυτιλία.


Εξάλλου και ο κ. Οικονομόπουλος διαβεβαιώνει πως οι βρετανικές πολυεθνικές θα ενισχύσουν τις επενδύσεις τους στη χώρα μας. Η βρετανική αγορά αποτελεί τον έβδομο κυριότερο προορισμό για τα ελληνικά προϊόντα, ενώ η χώρα αποτελεί τον 14ο μεγαλύτερο προμηθευτή της Ελλάδας.

Στοιχεία
Το εξωτερικό εμπόριο των δύο κρατών υπολογίζεται σε 2,27 δισ. ευρώ ετησίως, εκ των οποίων 1,07 δισ. ευρώ ελληνικές εξαγωγές προς τη Βρετανία (4,2% των συνολικών ελληνικών εξαγωγών) και 1,19 δισ. ευρώ ελληνικές εισαγωγές από τη βρετανική αγορά (2,9% των συνολικών ελληνικών εισαγωγών).

Πιο συγκεκριμένα, η Ελλάδα εξάγει προς τη Βρετανία φάρμακα, πετρελαιοειδή, τυριά, σωλήνες, ηλεκτρικούς αγωγούς, προϊόντα αλουμινίου, σταφύλια και σταφίδες, γιαούρτι και ντοματοπολτό. Οι εισαγωγές της χώρας μας συνίστανται κυρίως σε αυτοκίνητα, φαρμακευτικά προϊόντα, αλκοολούχα ποτά (ουίσκι και τζιν) και καταναλωτικά προϊόντα (ρούχα, βιντεοπαιχνίδια κ.ά.).

Η πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων Χριστίνα Σακελλαρίδη περιγράφοντας τις επιπτώσεις, τις εντοπίζει πρωτίστως στη συναλλαγματική ισοτιμία: «Οι ειδικοί εκτιμούν ότι επίκειται ακόμη μεγαλύτερη υποτίμηση της στερλίνας και τάση εξίσωσής της με το ευρώ μεσοπρόθεσμα, γεγονός που θα καταστήσει τα ευρωπαϊκά προϊόντα (και άρα και τα ελληνικά) ακριβότερα και λιγότερο ελκυστικά στη βρετανική αγορά. Αντίθετα, θα καταστούν φθηνότερα τα βρετανικά προϊόντα, με άμεση συνέπεια την πρόκληση νέας ανισορροπίας στο διμερές εμπορικό ισοζύγιο». Η δεύτερη επίπτωση είναι το ενδεχόμενο της επιβολής δασμών στο διασυνοριακό εμπόριο ΕΕ-Βρετανίας αν δεν υπάρξει μια «ενδιάμεση» λύση, τύπου ειδικού καθεστώτος, στα πρότυπα των σχέσεων με τη Νορβηγία ή το Λιχτενστάιν.

Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Ελληνοβρετανικού Επιμελητηρίου αναφερόμενος στις συνέπειες του Brexit τονίζει ότι «αυτές είναι πολύ πιο σημαντικές σε σχέση με τις βραχυπρόθεσμες, όπως για παράδειγμα η ισοτιμία ευρώ-στερλίνας. Η έξοδος της Μ. Βρετανίας από την ΕΕ έχει τον κίνδυνο μιας ανυπολόγιστης ύφεσης και στις δύο αγορές».

Σε σχέση με τη ναυτιλία, ένα από τα βασικά ερωτήματα που πλανώνται στην ακτή Μιαούλη μετά την είδηση του Brexit έχει να κάνει με το αν ο αναβρασμός και η αβεβαιότητα της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας στο City του Λονδίνου μπορούν να γίνουν ευκαιρία για τον Πειραιά.

Αυτό που γνωρίζουν σίγουρα όμως στη Βρετανία είναι ότι αν μετά το Brexit ακολουθήσει κύμα φυγής των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων από τη χώρα, το City του Λονδίνου θα απολέσει σημαντικό μέρος της ισχύος του, και η ναυτιλία για τη βρετανική οικονομία αποτελεί κάθε άλλο παρά ευκαταφρόνητο μέγεθος συνεισφέροντας περί τα 10 δισεκατομμύρια λίρες.

Εύλογα, λοιπόν, ανώτατοι ναυτιλιακοί παράγοντες της χώρας θεωρούν ότι οι Βρετανοί θα ενισχύσουν το City και η τεράστια μεταστροφή ως προς την πολιτική στήριξης του λονδρέζικου ναυτιλιακού κέντρου διαφάνηκε και στην πρόσφατη διεθνή έκθεση των Ποσειδωνίων. Ενδεικτικό μάλιστα ήταν το προσκλητήριο που απηύθυνε η διοίκηση του βρετανικού χρηματιστηρίου προς τους Ελληνες εφοπλιστές να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες που παρέχει το χρηματιστήριο του Λονδίνου για χρηματοδότηση της ελληνόκτητης ναυτιλίας.

Ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης μιλώντας στο «Εθνος» τόνισε ότι οι Βρετανοί θα ενισχύσουν το City, υπογραμμίζοντας ότι χωρίς τους περιορισμούς από την Ευρωπαϊκή Ενωση, η Βρετανία θα έχει τη δυνατότητα να ασκήσει μια πολιτική παροχής κινήτρων στη ναυτιλία. Αναφορικά με τις ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων που εδρεύουν στο Λονδίνο, ο κ. Βενιάμης επισήμανε ότι θα καλυφθούν με ειδικές συμβάσεις που θα υπογραφούν με την ΕΕ στα πρότυπα των συμφωνιών της Νορβηγίας με τις χώρες της ΕΕ.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΛΩΝΑΣ - ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η δημοσίευση των αναρτήσεων έγκειτο στα πλαίσια ενημερωτικού blog και όχι δημοσιογραφικού . Οι αναρτήσεις, κρίνονται οι κατάλληλες από τους διαχειριστές και συγγραφείς και για αυτό γίνετε αναδημοσιευση μέσα από τον δικό μας ιστοχωρο ,διατηρώντας και τηρώντας την νομιμότητα αναδημοσιευσης.Τα άρθρα δεν αποτελούν απαραίτητα θέση της ομάδας του ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΝΕΑ * MACEDONIA NEWS Αναρτούμε κάθε άρθρο που αποτελεί κατά την γνώμη μας ερέθισμα προς προβληματισμό και σκέψη. Tο ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΝΕΑ * MACEDONIA NEWS δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές, και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σας ευχαριστούμε για την επίσκεψη σας στο ιστολόγιο μας!

Δημοφιλείς αναρτήσεις